Kort sammanfattning av de senste dygnen

Efter en båt och bussresa på 18 timmar kom vi äntligen fram till Phi Phi. Resan bjöd på lite spänning då vi sov på en båt under natten, blev sittandes någonstans i Thailand i tre timmar innan vi åkte skakig lokalbuss till Krabi, därefter båt än en gång. Väl framme på Phi Phi visade det sig att samtliga hotell var fullbokade. Så de två första nätterna bodde vi på olika ställen innan vi tillslut hittade ett hotell att spendera ytterligare tre nätter på.

På Phi Phi bodde vi tillsammans med tre sköna Skarabor som vi lärde känna på resans väg dit. Blev en hel del spårade och roliga kvällar tillsammans med dom och alla andra skandinaver. Till Phi Phi åker man om man vill festa med svenskar och ha roligt, om man är ute efter fina stränder och klarblått vatten ska man söka sig någon annan stans.

När vi ändå var på Phi Phi åkte vi longtailbåt och besökte Maya Bay från ”The Beach”, en fin strand men även där väldigt mycket turister. Vi fortsatte med båt till en dykplats där vi såg flera hajar runt omkring oss, en häftig upplevelse som vi lyckades fånga på bild.

Efter ett antal lyckade nätter som vissa kommer ihåg bättre än andra begav vi oss mot Koh Lanta, där vi nu befinner oss. Det känns lite som att komma tillbaka till Sverige på denna ö. På kvällarna kryllar det av svenska turister i ”stan” och restauranger med västerländsk meny.

Imorgon åker vi söderut från alla turister mot paradisön Koh Liphe där häftig dykning förhoppningsvis väntar..

Lata dagar på Koh Phangan

Efter tio dagar på Koh Tao begav vi oss med båt till grannön Koh Phangan, med förhoppningar om bättre och mer party än tidigare. Dock blev det en liten besvikelse då vi de senaste två kvällarna har fått erfara att det endast är fest och skandinaver här när det är Fullmoonparty. Dagarna har ändå varit lyckade och bjudit på äventyr och en fantastisk strand. Vi bor på ett riktigt överklassställe med endast rika Israeler och Skarabor. Efter ett par lata dagar på stranden med stek i solen beger vi oss senare ikväll iväg mot Phi Phi. Resan kommer enligt thailändsk tidtabell ta 15 timmar, så vi förbereder oss för en seg nattresa. Vi hoppas och vet att det på Phi Phi kommer bli betydligt mer fest än på Koh Phangan, vilket vi nu ser fram emot.

Gårdagen bjöd på en hel det äventyr då Martin fick uppsöka läkare efter att några dagar tidigare ha fått in någonting i foten. Foten svullnade upp och och värkte. Detta ledde till ”fotvård” för 7000 bath, åka ambulans på flaket och en Martin som förhoppningsvis blir bättre inom kort.

Nu ska vi äta lite gott tillsammans med några kalla och invänta avresan mot andra sidan Thailand..

Koh Tao, Scuba Diving

Får börja med att be alla våra kära läsare om ursäkt för dålig uppdatering de senast dagarna. Vi befinner oss i skrivandets stund på Koh Tao, en liten ö belägen på Thailands östkust. Internet på denna ö är inte världsklass och dessutom har vi haft fullt upp med annat än att blogga.

Efter några spännande och händelserika dygn i Bangkok sate vi oss på nattbussen och därefter speedboat, som tog oss till denna idyll. Bussresan var inte den bekvämaste och tog oss ungefär 8 timmar. Väl framme checkade vi in på Ban´s diving resort, ett riktigt fräscht ställe där vi nu spenderar våra dagar. Dykning har stått på schemat de senaste dagarna. Vi har hunnit med 9 fantastiska djupdyk på sex dagar. Vi har tagit dykarcerifikat och är nu Advanced Diver med behörighet att dyka till 30 meters djup. Vi har även genomfört ett dyk mitt i natten vilket var en riktigt häftig upplevelse! Korallreven och dess färgglada fiskar utanför Koh Tao tillhör Asiens bästa och har varit en fantastisk upplevelse.

Förutom dykning har dagarna spenderats på stranden belägen precis bredvid hotellet. Volleyboll och landskamper i fotboll har ägt rum på beachen. Svenskarna har tyngden medan thailändarna står för finliret.. Kvällarna består av god mat och några kalla på stranden, eldshower och soft musik. De två återstående dagarna på denna ö innan vi åker vidare mot nya äventyr kommer troligtvis spenderas på liknande sätt.

Idag har vi även upplevt det thailändska regnet. Det kan påpekas att när det regnar i Thailand så öser det ner!!
I skrivandets stund sitter vi i baren, snackar skit och med utsikt över havet och solnedgången.

(Bilder kommer när internet fungerar som i I-länder..)